© 2018 CREATIVE IMPACT POINT  |  RECLAMEBUREAU ROERMOND  |  INFO@CREATIVE-IMPACT.NL  |  06 54 25 47 24  |  ALGEMENE VOORWAARDEN  |  PRIVACY

Het verschil tussen reclame en marketing in een notendop



Voor velen is het verschil tussen reclame en marketing niet duidelijk. Wanneer heb je wat nodig en wat doet het precies voor mijn organisatie? Ondanks de vele overlappen, zijn er wezenlijke verschillen. Ze ondersteunen en versterken elkaar.


Uiteraard zijn er tal van omschrijvingen voor de branches marketing en reclame en voor de verschillen hiertussen.

  • Marketing: het bedenken, ontwikkelen en creëren van producten of diensten. Marketeers vermarkten een organisatie door positionering, strategie en doelgroepbepaling.

  • Reclame: het aanzetten tot consumeren van een product of dienst bij een bepaalde doelgroep door middel van media. De stap die volgt als de marketeers klaar zijn en een ‘goed’ product ontwikkeld hebben.

Nog steeds niet helemaal duidelijk?


Marketing

Een voorbeeld: De ijscoboer wil meer centen, liever nog: euro’s verdienen. Hij roept zijn marketingteam bijeen en zegt: “ik wil meer geld!” Het marketingteam gaat op onderzoek uit en komt terug met het volgende resultaat:

‘Kinderen eten het meeste ijs en kunnen gemakkelijk de ouders (die het kunnen betalen) overtuigen om het ijs te kopen. Voor de kinderen (4-10 jaar) ontbreekt de ijssmaak Kauwgomballen. Als we die smaak ontwikkelen zal de omzet binnen één jaar stijgen met 15%.’

De ijscoboer maakt de nieuwe smaak kauwgomballen en gaat met een bak ijs naar zijn reclame-afdeling. Zij bedenken in overleg een ‘catchy’ naam, verpakking, promotiemateriaal en zorgen dat het aansluit bij de doelgroep zodat ze gaan consumeren. Het marketingteam blijft meekijken en meten of de doelstelling behaald wordt en blijft het product doorontwikkelen.


Reclame

Waar moet een reclamecampagne aan voldoen om effectief te zijn? Er zijn veel verschillende methodes te vinden zoals ‘AIDA-formules (Attention, Interest, Desire, Action)’ en basisregels. De meeste methodes zijn alleen gericht op verkoop. Dat is wel het einddoel, maar er zijn verschillende manieren om dit einddoel te behalen. Steeds vaker zie je bijvoorbeeld brandingcampagnes voorbijkomen.


Reclame is afgeleid van het Latijnse werkwoord reclamare, dat letterlijk ‘herhaaldelijk roepen’ betekent. En dat is precies waar een effectieve reclamecampagne om draait. Mensen, en in het bijzonder jouw specifieke doelgroep, moeten jouw bedrijf, product en/of dienst zien, onthouden, afnemen en gebruiken. Je moet dus opvallen door je te onderscheiden. Vandaag de dag ziet een gemiddeld mens in een Westerse wereld meer reclame dan iemand uit de Middeleeuwen in zijn hele leven. We krijgen vandaag de dag zoveel informatie te verwerken dat we dit nooit allemaal kunnen onthouden. Hoe kun je je als bedrijf dan toch onderscheiden? Dit kan door de juiste keuzes te maken.


Een effectieve reclamecampagne: 3 belangrijke factoren

De succesformule = concept (50%) + ontwerp (25%) + media (25%)


Het concept (50%)

Wat mij betreft het belangrijkste deel van reclame. Ondanks dat ik in hart en nieren een ontwerper ben, is het concept, de boodschap, het belangrijkst. Iedereen kan iets ‘moois’ maken, maar een duidelijk doel moet altijd helder zijn in je reclame. Zelfs als het branding is en je alleen een logo plaatst moet je bewust kijken of de doelgroep het begrijpt, is je logo herkenbaar genoeg en maakt het duidelijk wat jouw organisatie doet? Aanvullen kan eventueel met een slogan of website, of je laat alleen een product zien met een icoon. Kijk hoe goed je merk bekend is bij je doelgroep. Doordat we zoveel communicatie voorgeschoteld krijgen onthouden we slechts een heel selectief deel. Kies je voor het plaatsen van alleen een logo of product, dan val je dankzij de eenvoud en rust juist op tussen de andere schreeuwerige communicatie-uitingen. Als je merk krachtig genoeg is herkent de doelgroep je logo, product of icoon. En hoe kun je jouw merk krachtiger maken? Precies, door middel van reclame (herhaaldelijk roepen) zichtbaar zijn en blijven!


Het ontwerp (25%)

Maak een krachtig ontwerp dat opvalt en duidelijk het concept overbrengt op je doelgroep. Denk onder andere aan kleur, beeld, schrijfwijze, leesbaarheid, vorm en typografie. Ook is mediakeuze sterk van invloed op je ontwerp. Kijk altijd wat de toepassing is, een advertentie in een magazine kan rustig gelezen worden, een abri-campagne langs autowegen daarentegen heeft maar enkele seconden de aandacht van de automobilist. Ook is de afstand compleet anders, je zal dus je ontwerp daarop moeten aanpassen waardoor kleine en lange teksten moeten vermeden worden. Daarnaast moet het ontwerp aansluiten bij je doelgroep. Maak dus niet iets wat je zelf alleen ‘mooi’ vindt, maar ontwerp iets dat aansluit bij je doelgroep.


De mediakeuze (25%)

Waar zit je doelgroep? Social Media, internet of offline? In bepaalde wijken, steden, op bepaalde websites of zijn ze lid van bepaalde clubs? Door dit in kaart te brengen kunnen reclamecampagnes effectiever ingezet worden. Mediakeuze is dus ook bepalend voor de effectiviteit van een reclamecampagne. Of je keuze nu online, offline of crossmediaal is. Daarnaast bepaalt de mediakeuze ook het ontwerp. In een webbanner wil je een snelle call-to-action hebben. Bij een direct mailing hebben mensen meer tijd om het door te lezen en kun je dus meer informatie plaatsen.


Kortom, als je met deze drie factoren rekening houdt bij het ontwikkelen en ontwerpen van je reclamecampagne zal deze effectiever en krachtiger worden. Kijk naar je reclamecampagnes vanuit het oogpunt van de doelgroep. Is het duidelijk, wat kan er beter? Durf kritisch te zijn of laat iemand anders er kritisch naar kijken alleen zo worden je campagnes krachtiger en onderscheidend van je concurrentie.


Emiel Brouwers | Edited by Léon Geraedts